BELI BUKU

JOM FOLLOW BLOG SAYA..TERIMA KASIH.

Tuesday, May 10, 2016

Post #68 Berdosa kah Menyambut Hari Ibu?



Dipetik dari fb Uthman Daud.
Fatwa ulama al azhar tentang Hari Ibu

Dr Muhammad Bakar Ismail, Professor Tafsir dan Ilmu-ilmu al-Quran di Universiti Al-Azhar al-Syarif memberikan pandangan seperti berikut:
“Hari ini dimana ibu dimuliakan dan dinamakan dengan Hari Ibu adalah daripada bid’ah-bid’ah dalam perkara adat dan bukan ibadat. Bid’ah dalam adat adalah tidak disuruh oleh Islam dan tidak juga dilarang kecuali ia menghubungkan dengan agama daripada dekat atau jauh. Jika adat ini lahir daripada pengiktirafan kepada kecantikan dan menyeru kepada berlaku baik dan ihsan kepada orang yang berhak mendapat kebaikan dan ihsan seperti ibu, bapa, datuk dan nenek, maka Islam memberkati dan memperakui adat sebegini. Manakala jika adat ini lahir daripada perkara yang sebaliknya, dan melakukannya juga melibatkan perkara-perkara yang buruk dan dilarang oleh Islam seperti pemborosan, pembaziran, kelalaian dan berbangga-bangga, maka Islam melarang daripadanya.”
Dr ‘Abdul Fattah Asyur, seorang lagi ulama’ al-Azhar memberikan pendapat seperti berikut:
Bahawa merayakan beberapa hari yang padanya dimuliakan manusia atau menghidupkan ingatan-ingatan yang baik, maka tidak seorang pun mengatakan bahawa program ini adalah perayaan agama atau sebahagian daripada perayaan-perayaan Muslimin. Tetapi ia adalah peluang untuk menunjukkan syiar perasaan yang baik terhadap orang-orang yang berbudi kepada kita dan diantaranya ialah apa yang dikenali sebagai Hari Ibu. Sesungguhnya bagi ibu kedudukan yang khusus dalam Islam dan juga dalam setiap agama lain. Maka ibu wajib dimuliakan dan dirayakan.
----------------------------- **************--------------------------------------

SELAMAT MENYAMBUT HARI IBU KEPADA PARA IBU YANG MEMBACA BLOG AKAK INI. 
SESUNGGUHNYA IBU PERLU DI RAIKAN SETIAP HARI.
TETAPI KALAU KITA JADIKAN SATU HARI YANG ISTIMEWA UNTUK MENGINAGATI JASA PARA IBU, MEMANG LEBIH TERASA KEMERIAHAN NYA...MALAHAN DISAMBUT DI SELURUH DUNIA LAGI TUU..

No comments: