BELI BUKU

JOM FOLLOW BLOG SAYA..TERIMA KASIH.

Thursday, May 26, 2016

Post #73 Tindakan Perlu Diambil Semasa Gempa Bumi

Tahun lepas negara kita dikejutkan dengan kejadian gempa yang berlaku di Ranau Sabah. Kejadian tersebut telah menyebabkan beberapa orang pendaki Gunung Kinabalu menemui ajal semasa pendakian mereka termasuklah beberapa orang pelajar sekolah dari Singapura.

Memang kita tidak pernah menyangka yang kejadian gempa Bumi akan berlaku di negara kita. Tetapi apa yang terjadi di Sabah pada tahun 2015 haruslah diambil iktibar.
Adalah penting bagi kita untuk melengkapkan diri kita dengan pengetahuan seperti tindakan yang perlu diambil sekira berlaku bencana alam seperti gempa bumi. 
Tambahan pula dengan keadaan bumi yang semakin uzur, perubahan iklim yang mendadak serta tidak dapat dijangka, kejadian-kejadian seperti tsunami, taufan, puting beliung, peningkatan paras air laut dan juga gempa bumi, boleh melanda negara kita pada masa yang tidak dapat kita duga.

Pada post kali ini, akak nak share perkongsian dari pihak Meteorologi Malaysia mengenai langkah-langkah perlu diambil Sebelum, Semasa dan Selepas Gempa Bumi.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada pembaca yang singgah sini. 
Terima Kasih.





.

No comments: